Racisten

Racisme is in. Racisme is bon ton, zowel bij de autochtonen als de allochtonen als je de pers moet geloven. De beschuldigingen vliegen je om de oren. Er valt geld te verdienen met racisme. De cabaretiers tieren welig, en zijn ook leuker. Veel en veel leuker.


De comédie humaine neemt hilarische proporties aan. Nu zijn Prem Radhakishun en Max Pam elkaar weer in de haren gevlogen, allebei racisten als we de pluraliteit van stemmen moeten geloven. Ik mag ze allebei graag horen, zelfs als ik het niet met hen eens ben. Nederland lijkt wel een gewone familie waarin ieder mekaar liefdevol de huid vol scheldt.

Tamara: "Binnen de Surinaamse gemeenschap is veel commotie ontstaan over de vaak beledigende, haat zaaiende en discriminerende uitspraken van Radhakishun.  Eén van de uitspraken betrof luisteraars van Radio Tamara, een populair radiostation binnen de Surinaamse gemeenschap: 'Tamara is een radiostation voor mislukte negroïde Surinamers, die gefrustreerd rondlopen.'
Verontruste Afro Afrikaanse personen, sympathisanten en organisaties hebben het verzoek gedaan aan het Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie om de mogelijkheid te bekijken tot start van een juridische procedure tegen programmamaker en advocaat Prem Radhakishun."

RTL: "Prem Radhakishun is op het matje geroepen door de hoofdredacteur van Het Parool. Zijn column in de krant van dinsdag 5 mei vulde hij onder andere met scheldpartijen richting Theodor Holman en Max Pam."

Nou dacht ik een hele tijd geleden Holman te hebben horen praten over 'christenhonden'. Hij is na een aanklacht vrijgesproken van het beledigen van christenen. Het is me een circus (of dierentuin) hier.
Ok, even uitblazen nu.


Kenne we weer? Ok.
Ik vind dat iedereen moet kunnen zeggen wat hij of zij denkt, tenzij dat laster en leugen is bedoeld om iemand persoonlijk te beschadigen. Een vrije meningsuiting betekent dat religies of groeperingen zich niet te gauw op de tenen (of de pik, indien die uitsteekt boven het maaiveld) getrapt moeten voelen. Persoonlijk vind ik elke godsdienst verwerpelijk. De judeo-christelijke 'beschaving' is een aaneenschakeling van oorlog en onrecht, hetzelfde geldt voor de islam. God bestaat niet. Al die beschuldigingen over en weer lijken dat te bevestigen. Zolang religie-aanhangers zich gedragen als fatsoenlijke mensen mogen ze van mij hun zegje doen.

Groene Amsterdammer: "'Er is iets fundamenteel mis als een Nederlandse moslim zich meer verwant voelt met een imaginaire Pakistaan tienduizend kilometer verderop dan met zijn buurman die toevallig christen is, of atheïst.' Schrijver Fouad Laroui over het post-islamisme in Nederland."

Religies worden gebruikt om politiek te bedrijven. Het hoofddoekje is geen religieuze stellingname, maar een politieke. De beschuldigingen hebben politieke doeleinden. Joodse zionisten beschuldigen anderen van anti-semitisme als ondersteuning van hun eigen racistische politiek in Palestina. Religie is politiek.

Er wordt al te vaak stelling genomen op irreële gronden. In plaats van elk voorval afzonderlijk te bekijken en op te lossen, verschanst men zich achter een ideologische barrière en kiest men vooraf partij. Resultaat: de problemen worden niet opgelost. De radicale islamiet vindt per definitie dat kritiek op de islam discriminatie is, maar weigert de werkelijke oorzaak van zijn boosheid te uiten. Nederland is een land dat internationaal extreem rechts staat en imperialistische oorlogen steeds steunt. Dat Nederland in Joegoslavië, Irak en Afghanistan aan de foute kant stond is wellicht de diepere oorzaak van veel polarisatie. Nederland hoort geen illegale oorlogen in Irak en Afghanistan te steunen. Dat is het fundamentele racisme van Nederland, van onze politieke elite.

Ondertussen wordt er weinig gedaan aan de problemen met vooral allochtone jongeren. Onder het mom van cultuur worden dingen getolereerd die niet te tolereren zijn, alles om de lieve vrede te bewaren.
Parool: "Minister Ab Klink heeft de Inspectie Gezondheidszorg opdracht gegeven de hivhealings door kerkgemeenschappen in Amsterdam te onderzoeken."
Laten we hopen dat dat flink aangepakt wordt. Ik verwacht eigenlijk eerder het tegendeel.

In al te veel gevallen waarin 'culturen botsen' wordt het voordeel van de twijfel gegeven aan de allochtoon. 'Ach, ze zijn zo primitief, hebben heel wat meegemaakt, moeten nog zoveel leren.' Intussen voelt een deel van de Nederlandse bevolking zich onveilig door agressie van allochtonen.
Hoe gaat het ertoe bij confrontaties: er komt een welmenende verzoener die een 'objectief' standpunt inneemt, d.w.z. de agressieveling en het slachtoffer als gelijkwaardig beschouwt. Dus in feite wordt de agressor gepaaid en getolereerd en de slachtoffers moeten 'redelijk' zijn, moeten hun mond houden, mogen geen aanklacht indienen. Voordeel voor de agressor. Dat loopt op een gegeven moment faliekant (of boerkakant?) fout. De agressor ziet dat hij niet gestraft wordt en gewoon kan doorgaan. Het slachtoffer voelt zich gekrenkt en onrecht aangedaan, en stemt bij de eerste gelegenheid op Wilders.

Dat is een vorm van discriminatie die ingebakken zit in de Nederlandse maatschappij. Dit is een heilloze weg. Als er in buurten problemen zijn dan moeten die grondig aangepakt worden. Geen gezeur over tolerantie of begrip. Na de moord op Van Gogh kregen sommige ellendelingen in onze media zelfs de kans om zonder tegenspraak hun begrip uit te spreken voor de moord op Van Gogh. Foute boel!

De Pers: "Veel Nederlanders zijn bang om hufters aan te spreken op hun gedrag. Uit onderzoek van het tv-programma Netwerk blijkt dat 80 procent van de ondervraagden er van afziet iemand te wijzen op zijn of haar asociaal gedrag.
Netwerk besteedt maandagavond aandacht aan het onderzoek."

Mensen worden nog steeds bedreigd door (vaak) allochtone buren als er geschilkwesties ontstaan. Als je met de dood wordt bedreigd dan kijk je wel uit. Van de politie kun je weinig verwachten. Maar agressieve mensen aanspreken op hun gedrag kan tot problemen leiden. Meestal zijn buren die er niet bij betrokken zijn niet erg geneigd om de agressievelingen aan te spreken. Om de lieve vrede te bewaren zullen ze eerder de bullebak naar de mond praten en op de schouder kloppen, in de hoop dat ie wat bijdraait. Maar dat juist geeft de agressor het idee dat hij in zijn recht staat en door kan gaan. Een slachtoffer van agressie staat meestal alleen.

En de discussie raast voort over steeds nieuwe gevallen van vermeend racisme.
Allochtonenweblog: "Over de roman  'Alleen maar nette mensen' van Robert Vuijsje is de afgelopen week volop gedebatteerd. Het boek, waarmee Vuijsje de Gouden Uil won, zou koloniaal, racistisch en seksistisch zijn. De critici vallen vooral  over de manier waarop Vuijsje zwarte vrouwen typeert in zijn boek. Hoofdpersoon David, een joodse jongen uit Amsterdam-zuid gaat daarin op zoek naar 'een echte negerin' met een groot libido, dikke billen en intelligent. Hij zoekt haar in Amsterdam-Zuidoost en zou daarmee volgens stadsdeelvoorzitter Sweet het stadsdeel stigmatiseren als 'een plek is waar je makkelijk goedkope seks kunt krijgen'.  'Zuidoost bestaat echt uit veel meer dan alleen maar vrouwen die gaan voor seks,' aldus Sweet in Trouw . Ze ergert zich ook aan het cliché van de hete, willige, zwarte vrouw: 'Terwijl er zoveel vrouwen bezig zijn met hun carrière in plaats van met seksueel genot'.

Het zou de dood voor de literatuur zijn wanneer een auteur alleen nog maar over nette mensen zou mogen schrijven of, nog erger, zich zou moeten gaan bekommeren om het imago van een stadsdeel."

Ik zou zeggen, als er reële problemen zijn in wijken, aanpakken die hap, zonder overmatig gezeur. Als het gaat om meningen, dan horen die vrij uitgesproken te kunnen worden. Discussie met woorden is altijd de beste optie. Geweld en bedreiging zijn een uiting van gebrek aan beschaving, en daar moeten onze officiële instanties meer aandacht aan besteden.

And now for something completely different ...



Net binnengekomen, vers van de pers:
In de Volkskrant zegt Clark Accord: "Zwarte Nederlanders zijn behoorlijk geïntegreerd. We spreken veelal Nederlands, hebben goede banen en doen volop mee in de maatschappij. Alleen zie je dat nauwelijks. Alle nieuwe presentatoren op de televisie zijn bijvoorbeeld Marokkaans. Dat is heel goed: zo wordt het stereotiepe beeld bijgesteld en hebben Marokkaanse jongeren goede voorbeelden. Maar als dat betekent dat zwarte Nederlanders onzichtbaar zijn in de media omdat ze wél goed geïntegreerd zijn, klopt er iets niet. Zwarte Nederlanders hebben het gevoel dat ze hard hebben gewerkt om te integreren en nu het zover is, geven de media niet thuis. De onvrede daarover is groot. Zwarte jongeren willen graag meedoen, maar ze zien weinig voorbeelden."

De praktijk in Zuidoost: De zwarte Nederlanders in Zuidoost zijn behoorlijk geïntegreerd in het geldcircuit. Ze hebben toegang tot alles waar de Nederlander toegang toe heeft, woningen, dure auto's, opleidingen, etc. Maar de zwarte Nederlander participeert niet in onze maatschappij. Hoeveel ZNs zie je op buurtvergaderingen over de bouwplannen van Zuidoost? Weinig of geen. Ze zijn niet of nauwelijks begaan met de natuur of het milieu. Dus ze doen niet mee in de maatschappij zoals veel Nederlanders dat doen. Mensen die anderen constant beschuldigen van racisme of anti-semitisme maken zichzelf belachelijk; het zijn zeurkousen. In het geval van Surinamers noemen we ze voortaan Zurinamers (zo wordt het ook uitgesproken op AT5).

Het is ook nooit genoeg. En al te goed is buurmans gek. Dit is gezeur, Clark Accord! Je ziet het toch weer door een zwart-witte bril. Je bent toch weer gefixeerd op je zwartzijn. Jammer, weer een kans gemist. De gemiddelde zwarte doet niet volop mee in de Nederlandse maatschappij. Ze zetten zich in principe alleen maar in voor hun eigen Surinaamse gemeenschap, meestal alleen voor zichzelf. Ik woon al bijna veertig jaar in Zuidoost, dus ik ken mijn pappenheimers wel een beetje. Wij zitten te smachten om die broodnodige participatie van meer Surinamers in burgerzaken, milieuzaken en samenleving, het gewone deelnemen aan het onbetaalde maatschappelijk verkeer. Jammer genoeg zien de meeste Suri's hun integratie als een financiële kwestie. Geld binnen, geïntegreerd! Morgen brengen!

Mijn dank aan Jeffrey Spalburg; deze man is een virtuoos.

VWW

Update: wat mijn laatste paragrafen betreft, word ik mijn wenken bediend door het SCP. Persbericht.

Nieuws: "De Nederlandse vergadercultuur, omgang met vrouwen en andere cultuurverschillen zorgen ervoor dat allochtonen naar verhouding minder vaak vrijwilligerswerk doen dan autochtonen. Dat meldt het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) donderdag in een rapport over vrijwilligerswerk. Ook de gemiddeld lagere opleiding en de inkomenssituatie van allochtonen zijn omstandigheden die er volgens het SCP voor zorgen dat zij minder vaak als vrijwilliger werken.
In het onderzoek meldt het planbureau dat mensen met een lagere scholing en een lager inkomen minder vrijwilligerswerk doen."

Je kan ervan uitgaan dat dit rapport behoorlijk is geflatteerd ten gunste van de allochtonen. Als deze al actief zijn dan is het voornamelijk voor hun eigen organisaties en het is ook bekend dat fraude en vriendjespolitiek daar een grote rol in spelen.

Laatste nieuws over Vuijsje:
"Tegen het einde van het gesprek aan tafel bij Pauw & Witteman gebeurde het. Irma Accord, de 'cultureel antropologe uit Amsterdam Zuidoost' die me beschuldigde van het schrijven van een 'racistisch boek', ging haar grootste troefkaart uitspelen."
Ha, familie Accord is blijkbaar op het oorlogspad. Mevr. Accord is hierbij eveneens geregistreerd als officiële Zurinamer.
"Bij mensen als mevrouw Accord zit het automatisme er diep ingebakken: om per definitie met verontwaardiging en onevenredig grote overgevoeligheid te reageren op alles wat door een buitenstaander wordt gezegd of geschreven over de 'eigen' bevolkingsgroep."


Luister naar Irma Accord en analyseer wat zij zegt en hoe ze dat zegt. Wat zij wil is het verzwijgen van de realiteit, zelfs het aanpassen van de realiteit om de 'kwetsbare' jonge Surinamer niet te 'stigmatiseren'. In mijn ogen worden de jonge Surinamers vooral gestigmatiseerd door ze te behandelen als moederskindjes zoals Accord dat doet, ook door de eigen daden van de jonge Surinamers zelf, die in veel gevallen zeer laakbaar zijn. Waarschijnlijk ziet mevr. Accord de cabaretier Jeffrey Spalburg als een racist. Bekijk nu nog even de eerste videoclip in deze post.
Leer lachen, mevr. Accord. Ik lach in mijn Vuijsje.

Even alle gekheid terzijde. Mevr. Accord is een van die omhoog gevallen mensen, met een zeer riant salaris, maar die in feite de integratie tegenwerkt, alleen al omdat ze de werkelijkheid niet wil zien. Als cultureel antropoloog faalt zij jammerlijk. Misschien is zij wel racistisch te noemen, zij maakt wel degelijk een onderscheid tussen zwart en wit. Zwart is per definitie 'kwetsbaar', wit is 'racistisch'. Ik moet er niet aan denken dat dit soort mensen de dienst gaat uitmaken in Zuidoost en de allochtone jeugd blijft indoctrineren. Dan worden de problemen met ontsporende jongeren nooit aangepakt.

© 2009